Onze pedagogische opdracht

 

Goed onderwijs bevat twee elementen: overdracht van kennis en de pedagogische opdracht van de school. De pedagogische opdracht van De Wizzert houdt in dat wij welbevinden, betrokkenheid, een gevoel van competentie (ik kan het!) en goed in je vel zitten, minstens zo belangrijk vinden als goede leerprestaties en kennisoverdracht alleen.

Onze pedagogische opdracht komt voort uit de kernbegrippen van ervaringsgericht onderwijs: welbevinden, betrokkenheid, competentie en verbondenheid. Als een kind goed in zijn vel zit, in goede relatie staat met zijn leraar en zijn klasgenoten,betrokkenheid toont bij de lessen, dan zal het kind zich optimaal ontwikkelen. Ze krijgen de ruimte en worden uitgedaagd om hun talenten te ontdekken en te ontplooien. We werken samen met de kinderen structureel aan het ontwikkelen van vaardigheden op sociaal en emotioneel gebied, zodat zij zich sterk en vol vertrouwen voelen.

 

Hoe ziet het schoolklimaat op De Wizzert er uit?

Bij De Wizzert is er optimale aandacht voor de onderwijsprestaties en wordt positief gedrag bekrachtigd. Kinderen worden door leerkrachten aangesproken op hun verantwoordelijkheid, kinderen leren samen te werken en kinderen leren kritisch te zijn op eigen werk en gedrag. De relatie tussen de leerkracht en het kind is van zeer groot belang op De Wizzert. De leerkracht maakt het verschil! De leerkracht die werkzaam is voor De Wizzert, is zich van dit gegeven heel bewust. Een leerkracht die een positieve realtie heeft met de leerlingen en die ze helpt en ondersteunt op de juiste manier, bevordert de motivatie. De innerlijke drive wordt aangesproken, waaruit een kind werkt en leeft. Zoals M. van Herpen (Herpen, 2013) mooi verwoordt: "Als professional ben jij de mogelijkheid om kinderen gelukkig en goed te laten opgroeien. De leraar instrueert, controleert en begeleidt, binnen een speelveld waar kinderen elf het werk doen. Dit kan op een school die opvoeding en onderwijs, leraar en leerling, instructie en leren, kennis en ontwikkeling niet ontkoppelt, maar juist bij elkaar houdt." Deze gedachtegang, filosofie en handelswijze streeft De Wizzert dagelijks na. Hierbij zijn de lokalen en de inrichting van De Wizzert uniek voor Nederlandse begrippen. De groepslokalen zijn kleine huiskamers, waarin kinderen zich welkom en goed voelen en waar ieder kind na een dag hard werken kan zeggen: "Ik heb vandaag weer veel geleerd!"